Diëtetiek

Puur eten

In dit stuk wil ik pleiten voor puur eten.

Hiermee bedoel ik om zoveel mogelijk vers te koken, voedingsmiddelen te eten zoals ze bedoeld zijn. Bijvoorbeeld geen pastasaus uit een pakje of een zakje, maar zelf een saus maken van gepelde tomaten uit blik, tomatenpuree,  slagroom en bijvoorbeeld met Gorgonzola kaas. Of zelf nasikruiden maken, zodat ook hiervoor geen kruiden uit een zakje of pakje hoeven te worden gebruikt. Zelf soep maken, geen soep uit een blik of een zak. Ook ik vond dit allemaal uitdagingen, maar ze zijn stuk voor stuk gelukt en de gerechten smaken ook nog veel beter.

Voordelen van puur eten zijn:

Uw inname van natrium/zout wordt minder

Uw fosfaatinname wordt minder

U proeft meer smaakvariaties

Uw inname van suiker wordt minder

Deze voordelen zorgen allen voor een betere gezondheid.

Nadelen van puur eten zijn:

Het kost wellicht iets meer tijd

Het kost wellicht iets meer moeite

Maar meer dan 30 minuten hoeft een pure warme maaltijd niet te kosten

Ik heb zelf heel veel gehad aan de kookboeken van Janneke Philippi: Soep bij Janneke thuis en Pasta, Risotto en Gnocchi. Ook op de website van het Voedingscentrum www.voedingscentrum.nl  en op de website www.puurgezond.nl staan eenvoudige recepten voor pure maaltijden. Laat u niet ontmoedigen door de lijst kruiden; deze zijn bij alle goedgesorteerde supermarkten te vinden en u kunt deze lang  bewaren.

Ook tijdens feestdagen kunnen we puur eten. De Nierstichting zorgt ieder jaar voor feestelijke recepten, dus houd ook deze website in de gaten.

Tijdens de kookworkshops van het MUMC+ proberen we zo puur mogelijke maaltijden te bereiden.

Smakelijk eten!

Anke Vroomen, dietist MUMC+